Ledare i fokus: Maria Sjöström och framtidens agila ledarskap

Kollage av Maria Sjöström

”Som chef måste man vara intresserad av medarbetarnas utveckling”

– Maria Sjöström

Team ska drivas av motivation och kompetens. Det är både Maria Sjöströms övertygelse och erfarenhet efter många års erfarenhet av ledarskap, både i Sverige och utomlands. För att nå dit måste man lyssna in alla medarbetare – även dem som arbetar på distans.

Ett nytt ledarskap

Har man lätt för sig i skolan och dessutom en pappa som är Chalmerist, och verkade ha ”världens roligaste jobb” på Volvo – då är det kanske inte så konstigt att man till slut även börjar sommarjobba just där. Och att man så småningom utbildar sig till civilingenjör på Chalmers. 

Om samma pappa var engagerad i utvecklingen av Volvos fabrik i Uddevalla, som på sin tid skulle bli morgondagens fabrik: mer mänsklig, mindre löpande band, jämnare könsfördelning och fokus på ergonomi – ja då är det kanske heller inte så konstigt att man får upp ögonen för en ny typ av ledarskap.

Agilt ledarskap på frammarsch

– Jag fick från början med mig det här sättet att tänka, med till exempel självstyrande team, att medarbetare ska drivas av motivation och kompetens och chefen ska inte ha det här auktoritära ledarskapet. I dag har det kommit igen i det agila sättet att se på ledarskap. Jag är glad att det kommit så starkt de senaste åren för det är verkligen framtiden, säger Maria Sjöström, civilingenjör och area manager för system och applikationer på Hisland Solutions.

Och visst hade pappan rätt, både i sitt engagemang för arbetsplatsen och i sitt råd till dottern att gå i hans fotspår. Maria Sjöström gjorde sitt exjobb på Volvo och blev kvar. På den tiden höll man på att utveckla Volvo 850, modellen som skulle ta varumärket i en sportigare riktning, och Maria Sjöström jobbade med interiör och material – en roll där drömmen att upptäcka världen gick i uppfyllelse tidigt. Men inte för sista gången.

Under den här tiden gifte sig Maria med Patrik, som hon träffat under Chalmerstiden. Han jobbade i sin tur på Industri-Matematik, ett företag som sålde affärssystem. Vi befinner oss i början av på 90-talet, och IM hade fått två kunder i USA. Vilka kunde tänka sig att flytta över?

– Patrik var en av dem som var sugen. Då var det som att man kom på ´men Maria finns ju också! Du kanske vill börja hos oss?´. Jag var öppen för äventyr så jag sa ja.

Utmanande chefsuppdrag

Det var också här, i New York, som Maria Sjöström fick sitt första chefsuppdrag, och för första gången hade personalansvar. Tufft, jobbigt men också med en god portion nybyggaranda och stor framgång. 

Kanske var det också därför som flytten hem till Sverige igen kändes ganska tung.
– Vi ville bilda familj men vi ville inte göra det i USA. Det var ganska tungt att komma hem till Göteborg igen, allt kändes grått och gubbigt. Då fanns det många fler kvinnor i ledande positioner och fler förebilder i USA. 

Framgång genom teamkänsla och anpassat ledarskap

Väl hemma fick hon en tjänst som produktchef på IM, och så småningom utvecklingschef för hela produktorganisationen. Men så sprack den berömda bubblan vid millennieskiftet och just det jobbet var inte sig likt. Maria Sjöström landade dock på bägge fötterna och testade nya väger, på Ascom, Volvo och senast Sigma.
– Jag var intresserad av personalansvar. På Sigma var jag chef för ett gäng projektledare och agila ledare som alla var ute på uppdrag hos kund – det var en utmaning att få till en teamkänsla i gruppen. Att anpassa ledarskapet till respektive person, hitta gemensamma nämnare och få ihop enheten så att vi blir både lyckliga och framgångsrika.

Kompetensutveckling och nystart

Maria fokuserade på kompetensutvecklingen, och visste att ska man överleva så räcker det inte att bara erbjuda en projektledare.
– Vi var ute och talade på events om det agila erbjudandet och var lite synligare än man varit innan. Det var väldigt uppskattat och det märktes att jag var på rätt väg – ser vi ett år tillbaka så hade det aldrig gått så bra. Men så kom det förbaskade viruset, berättar Maria Sjöström, som såg en chans att testa ännu en ny väg. 

När vi talas vid i början av 2021 har hon precis avslutat första arbetsdagen som konsultchef på Hisland Solutions. Här kretsar hennes arbetsdagar kring morgondagens lösningar inom AI, elektromobilitet och hållbarhet för den smarta staden.
– Det tycker jag är urkul! Det känns som om vi ligger i framkant och det kopplar tillbaka till det jag gjort innan, att börja bygga något nytt.

Innovation och agilt ledarskap är framtiden

Det är inte bara innovationerna som hör framtiden till – det agila ledarskap som ligger Maria Sjöström varmt och hjärtat är rätt väg att gå, tror hon.
– Ska man ta till vara morgondagens kompetenta människor som nog har en lite annan inställning till jobb än man hade för 30 år sedan, då måste man förstå att folk drivs av inre motivation. Och man måste skapa en bra kultur och förutsättningar för det. 

Ett verktyg för agerbar feedback

På Sigma, som så många andra företag, jobbade man med årliga medarbetarundersökningar. Ett ganska ”manuellt och slitigt” jobb, säger Maria. Man ville gärna se en lägre personalomsättning, men hur skulle man få folk att trivas? – Så ringde min gamla chef från Industri-Matematik och sa ´kan inte du ta en titt på Flourish?´. Det visade sig vara perfekt för oss som konsultbolag med medarbetare utspridda på alla möjliga arbetsplatser, som inte träffas så ofta. För oss var det ett väldigt bra feedbackverktyg.

”Nu när alla jobbar hemma tror jag inte det finns någon gräns för hur mycket den här typen av feedback behövs. Chatfunktionen gör att bara fantasin sätter gränser för vad man kan plocka upp. Men man måste som chef också vara intresserad av medarbetarna och deras utveckling.”

– Maria Sjöström om Flourish

Enkel dialog som bygger förtroende hos medarbetarna

Att använda sig av en chatbot kändes dessutom helt rätt i tiden. Även ledningsgruppen själva fick testa chatten. – Det är dialog på ett väldigt enkelt sätt, där man når även människor som kanske inte alltid säger så mycket på möten och så vidare, säger Maria Sjöström. Vilket återigen aktualiserar det där ”förbaskade viruset”. När alla som kan jobbar hemma, och kanske kommer att fortsätta göra det i större utsträckning, kommer behovet av kontinuerlig feedback bara att öka.
– Som chef måste man vara intresserad av medarbetarna och deras utveckling. En sak jag fick med min när jag bodde i USA var: people buy from people. Allt bygger på förtroende och relationer, oavsett vad du jobbar med. Och förtroende skapar förtroende. Man kommer långt med att lyssna och visa respekt.

Maria Sjöströms 5 tips för framgångsrikt agilt ledarskap

  • Inspirera och stötta individer att våga utmana sig själva och utvecklas
  • Var lösningsorienterad och uppmuntra till samarbete och lärande i teamet
  • Bejaka transparens, öppen kommunikation och sund feedback kultur
  • Detaljstyr inte utan våga lita på teamet och dess förmågor
  • Hjälp till att synliggöra målen och att fokusera på det som är värdeskapande

Flourish

Vill du veta mer om Flourish?
Fyll i namn och e-post, så svarar jag oftast samma dag.

Fler inlägg du kan vara intresserad av

Vanliga utmaningar som våra kunder berättat om

Figur man lila tröja brunt hår

”Den årliga medarbetarundersökningen är bara en ögonblicksbild, vi måste mäta löpande”

Figur team leader kvinna

”Det är jättesvårt att få fart på förbättringsarbetet efter den årliga mätningen, som chef behöver jag systemstöd eller mer hjälp från HR”.​

Figur kvinna mörkt hår

”Vi på HR hinner inte följa upp handlingsplaner kopplade till medarbetarenkäten. Ibland har de inte blivit genomförda alls”​

Figur man lila tröja mörkt hår skägg

”Som chef för ett team vill jag kunna skicka ut egna pulsmätningar och följa teamets utveckling på egen hand"

Figur team leader man

”Ledningen kräver att vi på HR förvandlar åsikter till beteeendeförändringar som sedan syns i mätbara affärsmål”

Figur kvinna mörkt hår

”Mina medarbetare tycker emejl-enkäter är tråkigt, jag vill visa upp något nytt”

Figur kvinna

”Traditionell medarbetarundersökning skapar en offermentalitet, som att det är någon annan fel alltid”

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Läs mer om cookies och GDPR