I detta blogginlägg kommer du få reda på…
– Vad det innebär med en agil medarbetarundersökning
– Hur ett agilt arbetssätt är relaterat till HR
– Fördelarna med att arbeta agilt med Flourish
Vi tar det från början. Agil eller på engelska agile, vad är det?
Det agila arbetssättet beskrivs redan 2001, av en samling mjukvaruutvecklare, att utgå från små regelbundna delleveranser som utvärderas löpande. Enligt mjukvaruutvecklarna skulle fokus ligga på kundens önskemål med produkten och komma bort från ägarorienterat arbetssätt. I dag är det agila arbetssättet väl etablerat i många verksamhetsområden.
Agil produktutveckling beskrivet i en bild.
Men vad har agilt arbetssätt med HR att göra?
Jo den bakomliggande idén sprider sig idag till helt nya områden, t.ex. personalvård och företagsutveckling vilket är helt naturligt. Vilket företag vill inte vara snabbfotade och arbeta kundfokuserat i dessa tider av digitalisering och disruption?
I boken ”det agila företaget” beskriver författarna Lennart Francke och Göran Nilsson det agila ledarskapet på ett bra sätt. Jag bjuder här på en kort sammanfattning.
- I ett agilt företag fungerar horisontell styrning bäst. Den utgår främst från kundernas krav, till skillnad från den vertikala styrningen som bestäms av ekonomiska riktlinjer uppifrån.
- I agil styrning behövs engagerade medarbetare som upplever att de kan vara med och bestämma, som har roligt och som vill ha dialog och delaktighet.
- För att ett företag ska kunna drivas agilt behöver det finnas förtroende mellan människorna i organisationen. Förtroende skapar ofta lojalitet och därav blir medarbetarna mer benägna att stanna kvar hos den arbetsgivare som ger förtroende.
Agil medarbetarundersökning, vad är det då?
Efter en period av intensivt utvecklingsarbete har vi skapat en ny form av feedbacklösning, en agil medarbetarundersökning. Flourish, utgår till stor del i det som Francke & Nilsson beskriver.
- När ett företag samlar feedback genom Flourish bjuds medarbetarna in att vara med och bestämma och komma med förslag.
- Flourish bygger på öppenhet och förtroende mellan medarbetare och chef, ett arbetssätt som leder till lojalitet.
- Flourish håller en frekvent kontakt med medarbetarna för att ge organisationen förutsättningar att tidigt upptäcka problem och snabbt kunna agera på dem.