Att skapa och bibehålla engagemang i teamet är avgörande för ledarskap inom resebranschen. Linus Eriksson på Idre berättar om utmaningar och lösningar när man leder säsongsanställda.
Alla företag inom rese- och turismindustrin är mer eller mindre beroende av dem. Medarbetare som jobbar under ett par månader om året när turistsäsongen är i gång och, om företaget har tur, återkommer när det är dags igen nästa år. Säsongsanställda är kort och gott navet inom reseindustrin – men hur leder man ett team som bara ska jobba tillsammans under ett par månader och där flera byts ut från en säsong till en annan?
Agerbar feedback ger nöjdare medarbetare
En som vet är Linus Eriksson. Han är teamledare på Idre med ansvar för skidskolan på vintern och forsränning på sommaren.
– Det här är en väldigt speciell bransch. Det blir ofta väldigt tajta grupper och när någon slutar brukar fler följa efter, så varannan eller var tredje säsong brukar det vara en stor personalomsättning. Dessutom jobbar vissa både vinter och sommar och vissa bara en av säsongerna. Vi har också ganska unga medarbetare, varav många inte har någon tidigare erfarenhet av arbetslivet. De flesta är väldigt taggade i början av säsongen men efter en till två månader kanske man inser att ”det här var ju också lite jobbigt”, berättar han.
Tar pulsen genom Flourish
Linus Eriksson har under den gångna vintersäsongen lett ett team på 30 säsongsanställda, varav flera var nya på jobbet. Att skapa relationer till sina medarbetare är viktigt för att bygga tillit, tycker han, men att göra det med en stor grupp under en relativt kort tid är svårt. Sedan två år tillbaka är Linus Eriksson en av ledarna på Idre som använder Flourish för att samla in feedback och ta pulsen på teamet.
– Man lär känna folk på en lite ytligare nivå och det kan bli svårt att bygga tillit, vilket kan göra att vissa inte vågar komma till mig och säga vad de tycker. Flourish har varit ett superbra verktyg för att få veta om det uppstått problem, i arbetet eller i boendesituationen – ett bra komplement som gör det lättare för vissa att vädra sina åsikter och våga ta upp saker som de kanske inte skulle våga säga ansikte mot ansikte, säger han.
Snabb feedback möjliggör snabba lösningar
Att få snabb feedback har också gjort det lättare att snabbt hitta lösningar.
– Om vi har fått veta något på en fredag så har vi kunnat ta tag i det direkt på måndagsmötet, istället för att få veta det i utvärderingen i slutet av säsongen. Ett exempel är när vi delade upp personalgruppen i två lokaler i mitten av säsongen för att minska smittrisken på grund av pandemin. Vi trodde att det var en positiv sak men det visade sig i Flourish att många av medarbetarna inte alls var nöjda med det. Vi lyfte då den frågan för att se hur vi kunde underlätta för de som flyttade till den nya lokalen, säger han.
Engagemang avgörande för kundfokus
Att vara engagerad i sitt jobb är viktigt i de flesta branscher. I resebranschen är det helt avgörande, enligt Linus Eriksson.
– Vi jobbar med gästbemötande så engagemang är a och o. Om du inte bryr dig om ditt jobb är det svårt att ge ett bra gästbemötande, säger han.
I rekryteringsprocessen är det därför personligheten som avgör, snarare än meriter. Men att visa engagemang under en intervju är lättare än att upprätthålla det en hel säsong.
– Inspiration kan komma både inifrån och utifrån. Många som söker hit har ett stort engagemang för den här typen av jobb men en säsong kan vara väldigt intensiv och vi som ledare har en viktig uppgift att försöka hålla energin uppe hela perioden. Det handlar både om att göra ett bra jobb under den aktuella säsongen men också inspirera medarbetarna och visa att se att det går att jobba med äventyr året runt, ju fler säsonger våra medarbetare stannar desto bättre, säger Linus Eriksson.
Att ordna aktiviteter utanför arbetstid är ett sätt att stärka teamkänslan och bygga engagemang. Att vara lyhörd för medarbetarnas förslag och idéer är ett annat.
– Vi har fått in många förbättringsförslag genom Flourish. Det är inte alla som är möjliga att genomföra men att bekräfta förslaget och visa att vi tar till oss det, genom att exempelvis ändra på ett beteende eller rutin till nästa gång samma situation uppstår, det kan också bygga engagemang, säger Linus Eriksson.
Det började med en reklamskylt
Att jobba med turister kräver inte bara ett engagemang från teamet utan också från ledaren. Men varifrån kommer Linus Erikssons eget engagemang? Det hela började med en reklamskylt på en spårvagn i Göteborg.
– Jag kommer inte från en friluftsfamilj och har aldrig haft några drömmar som barn om att jobba med äventyr. Jag pluggade IT på gymnasiet men kände att det inte var min grej. Jag ville vara aktiv, inte sitta framför en dator. Så en dag såg jag en reklam på spårvagnen om en utbildning i äventyrsturism på Nya Zeeland och valde att söka, berättar Linus Eriksson.
Efter en tvåårig utbildning och fyra år som äventyrsguide på Nya Zeeland återvände han till Sverige. Efter att ha jobbat med höghöjdsaktiviteter ett tag sökte han jobbet som skidlärare.
Erfarenhet ger färdighet
Det har nu hunnit gå sju år sedan hans första vintersäsong i svenska fjällen. Erfarenheterna av att ha jobbat som säsongsanställd och sedan teamledare under fyra säsonger har varit värdefulla.
– Erfarenhet är viktigt. Man behöver få göra sina misstag, lära sig av sina och andras misstag och reflektera över sin egen roll. Jag har jobbat för både bra och mindre bra ledare och jag tror att ödmjukhet är ett viktigt karaktärsdrag hos en ledare. Att fundera över ”hur kan jag bli bättre och hur kan vi göra detta bättre?”, det kommer man långt på, säger han.
Läs om vårt andra ledarskapsporträtt med Jenny Andersson Malm och det empatiska ledarskapet