[language-switcher]
Flourish_Teamledare_header-start

LEDARE I FOKUS:

Jenny Andersson Malm och det empatiska ledarskapet

Dela på facebook
Dela på Facebook »
Dela på linkedin
Dela på Linkedin »
Jenny

Bort med alla floskler och våga vara snäll. Den uppmaningen riktar Jenny Andersson Malm, konsultchef på Nexer Group, till andra ledare. 

 

“Mår man bra som människa presterar man också bra

– Jenny Andersson Malm

Hon hade aldrig i livet tänkt att hon skulle bli chef. För Jenny Andersson Malm handlade barndomsdrömmarna istället om att jobba med bistånd eller med utsatta djur, att bidra till att göra livet bättre för andra. Det var först i vuxen ålder, efter ”en rad kloka beslut och många misstag”, som hon upptäckte att livets skola fört henne till en position som chef för 27 medarbetare på en av Sveriges största IT-konsultbolag, Nexer Group – och att ledarens roll också handlar om att hjälpa andra.  

– Jag har alltid haft en drivkraft att påverka, att göra något större och bättre. Ett gott ledarskap för mig handlar om att hjälpa andra att lyckas och bli sitt bästa jag, säger hon.

Från extramamma till chef

Uppvuxen i det lilla skogsriket Tiveden mitt mellan Göteborg och Stockholm fick Jenny tidigt i livet lära sig vikten av ansvar och ett empatiskt ledarskap. Med fyra yngre syskon och två arbetande föräldrar fick hon tidigt inta rollen som ”extramamma”.

– När jag var 15 år var mina syskon 8, 7, 1 och bebis, så jag har varit lite som en mamma för dem. Vi bodde ganska enskilt ute i skogen så att bli skjutsad till fritidsgården inne i Laxå, det hade mina föräldrar sällan tid till, berättar hon. 

Mycket tid spenderades istället med hästarna i stallet hos familjens grannar. Hon fick sitt första sommarjobb som 13-åring och som 15-åring flyttade Jenny till en studentkorridor i Örebro för att gå gymnasiet. 

– Jag bodde tillsammans med högskolestudenter, så det var en ganska tuff tid. Men det har alltid varit viktigt för mig att ta mig fram själv, säger hon.

Empati krävs för god kundvård

Hade omständigheterna varit annorlunda hade kanske Jenny Andersson Malm varit polis i dag. Efter studenten och tre års jobb på en kennel för mopsar i Italien var planen att söka till polishögskolan. Men just det året var det sökstopp och som 20-åring påbörjade hon istället en flera år lång karriär inom servicebranschen, först inom restaurang och hotell och senare som säljare och sedermera chef på en resebyrå. Erfarenheterna från servicebranschen har varit mycket värdefulla för ledarrollen, tycker hon.

– Att jobba inom servicebranschen ger ett väldigt öppet sinne. Jag har mött kunder som haft livets värsta resa, som är arga, besvikna och ledsna. Man lär sig att hantera olika människor i olika situationer, att skapa förtroende men också att vara bestämd. ”Kunden har alltid rätt” stämmer inte, jag har alltid hållit mina medarbetare om ryggen och försökt lösa konflikterna utan att peka ut någon, säger hon.

Ett ledarskap som gör skillnad

Efter 15 år som chef har Jenny Andersson Malm utvecklats mycket i sin roll, och det är en resa som aldrig tar slut. 

– Det finns inget facit på hur man är en bra chef, det är jättesvårt. Alla medarbetare har olika behov – någon vill ha en tydlig chef, någon en snäll chef, varje medarbetare vill bli sedd, hörd och bekräftad. För mig handlar ledarskapet mycket om att vara en förebild som visar vägen och hjälper till när det behövs men också att backa och föra fram andra, att få människor att kliva fram och använda sin egen briljans, säger hon. 

Något som alltför sällan får plats i arbetslivet är vikten av att vara snäll och bjuda på sig själv.  

– Det är lönsamheten, budgeten, som räknas och det finns väldigt lite tid i arbetslivet för de mjuka värdena. För många är det istället så viktigt att visa sig stark att man inte ens vågar fråga om man inte förstår. Jag tror mycket på empati men också på att vara väldigt tydlig och rak när det behövs. Jag skulle vilja jobba mycket mer med de mjuka värdena. Mår man bra som människa presterar man också bra i livet och på jobbet, säger Jenny Andersson Malm. 

Ett inlyssnande ledarskap på distans genom Flourish

Att se och bekräfta varje medarbetare och hålla koll på måendet har varit extra utmanande under pandemin, när teamet har jobbat hemifrån. Sedan hösten 2020 använder Jenny Flourish för att ta reda på vad som fungerar bra och vad som behöver förbättras.  

– Att ha ett digitalt verktyg till hjälp har varit livsnödvändigt nu i pandemitider. Jag har inte mött och sett mina medarbetare och kunnat fånga upp om någon ser ledsen eller hängig ut. Det har också varit ett viktigt verktyg för att fånga upp de områden som har gett lägre resultat på de kvartalsmätningar vi redan gör inom Nexer för att åt vilket håll utvecklingen går, säger hon.

Jenny Andersson Malm och det empatiska ledarskapet

Fånga upp behov på kort och lång sikt

Flourish har nu implementerats bland medarbetare i Sverige, Finland och Indien. Att verktyget fokuserar på teamet och individen har både skapat engagemang och gett goda förutsättningar för konkreta åtgärder.  

– Vi har frukostmöten varje fredag där jag kontinuerligt brukar dra resultatet från Flourish och visa grafer och kommentarer. Vi gjorde även en större genomgång i våras när vi fick signaler som vi behövde diskutera lite närmare. Vi lät medarbetarna diskutera i break-out sessions och fick mycket värdefull input att gå vidare med, säger Jenny Andersson Malm. 

Möjligheten att mäta samma fokusområden kontinuerligt har varit ett bra sätt att följa trender och agera snabbt. 

– Vi gör egna mätningar varje kvartal men tre månader är lång tid om det finns något som skaver. Att mäta samma fokusområden över tid gör att vi kan jobba med långsiktigt men ger oss också möjlighet att sätta in rätt insatser i rätt tid, säger hon.

Vikten av en god arbetskultur

Att erbjuda en bra arbetskultur där medarbetarna känner sig sedda, bekräftade och har kul på jobbet, det blir allt viktigare för företagens möjligheter att locka kompetenta medarbetare, det är Jenny Andersson Malms övertygelse. 

– Jag har jobbat som chef i 15 år nu. Förut tog vi referenser på medarbetarna, i dag vill medarbetarna ha referenser på oss som företag och vi som är chefer. Bra lön och coola arbetsuppgifter, det är många företag som kan erbjuda. Det vi kan konkurrera med, förutom det, är en riktigt bra arbetskultur, säger hon.

vill du veta mer om Flourish?

Boosta engagemang
& ledarskap i ditt team

Tjej i bubbla

KUNDPORTRÄTT:

Inspireras av fler visionära ledare:

Vanliga utmaningar som våra kunder berättat om

Figur man lila tröja brunt hår

”Den årliga medarbetarundersökningen är bara en ögonblicksbild, vi måste mäta löpande”

Figur team leader kvinna

”Det är jättesvårt att få fart på förbättringsarbetet efter den årliga mätningen, som chef behöver jag systemstöd eller mer hjälp från HR”.​

Figur kvinna mörkt hår

”Vi på HR hinner inte följa upp handlingsplaner kopplade till medarbetarenkäten. Ibland har de inte blivit genomförda alls”​

Figur man lila tröja mörkt hår skägg

”Som chef för ett team vill jag kunna skicka ut egna pulsmätningar och följa teamets utveckling på egen hand"

Figur team leader man

”Ledningen kräver att vi på HR förvandlar åsikter till beteeendeförändringar som sedan syns i mätbara affärsmål”

Figur kvinna mörkt hår

”Mina medarbetare tycker emejl-enkäter är tråkigt, jag vill visa upp något nytt”

Figur kvinna

”Traditionell medarbetarundersökning skapar en offermentalitet, som att det är någon annan fel alltid”

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Läs mer om cookies och GDPR