[language-switcher]
kundcase

KUNDCASE:

Medarbetarfokus – nyckeln till framgång för Else

Dela på facebook
Dela på Facebook »
Dela på linkedin
Dela på Linkedin »
medarbetarfokus_Else_engagemang
De började som en liten startup. I dag, 20 år senare, har Else en självklar plats på marknaden för IT-lösningar för produktion och logistik med kunder som Åhléns, Claes Ohlson och Gekås. Att värna om personalen är en viktig nyckel till framgången och sedan två år tillbaka använder Else Flourish för att förstärka det arbetet och öka medarbetarfokus.

Det är snart 35 år sedan Elses vd Stefan Bertling gav sig in i automationsbranschen. Sedan dess har teknikutvecklingen gått rekordsnabbt och efterfrågan spridit sig till allt fler sektorer. 

– På den tiden var det framför allt bilindustrin som automatiserades med exempelvis självkörande truckar. I dag kan vi se hur allt fler verksamheter gör samma resa för att effektivisera sin verksamhet, säger han. 

E-handelsbolag tillhör några av de nya uppstickarna där automatiseringen nu går snabbt men även inom övrig handel, lager och grossistföretag ökar efterfrågan på IT-lösningar som effektiviserar verksamheten och ökar leveranskvalitén. 

– Genom exempelvis automatiserade plocksystem inom handeln kan företag säkerställa en hög kvalitet i leveransen till kunderna med mindre bemanning, vilket är värdefullt speciellt under kvällar, nätter och helger säger Stefan Bertling.

Flera företag har vänt sig till Else för att hitta kundanpassade lösningar på sina behov och det en gång lilla IT-bolaget har växt stadigt sedan starten och har i dag 35 anställda och kontor i både Göteborg, Trollhättan och i danska Vejle. 

Resan mot framgång

Else startade 2001 av Stefan Bertling och sex kollegor. Då låg fokuset på stora kunder inom produktionsindustrin och som ett litet nystartat företag var det till en början utmanande att få snurr på verksamheten. 

– Vi hade massa personliga erfarenheter men det var väldigt svårt att få den där första referensen för det nya okända företaget, berättar Stefan Bertling när han blickar tillbaka. 

Medarbetarfokus driver företaget framåt

Efter att de första uppdragen började rulla in gick det snabbt och i dag är Else ett välkänt namn på marknaden för IT-lösningar för produktion och logistik. Efter 20 år i branschen kan Stefan Bertling tydligt se vad som har varit viktigt för att nå framgång.

– Else är ingenting utan sina referenser och sin personal, konstaterar han.
Att personalen är det som driver företagets framgångar återkommer han till flera gånger.

– Vår personal är jätteviktig för oss. Kunskapen är ganska unik inom det området vi arbetar, och vi har byggt upp en stor kunskap hos vår personal. När någon slutar tar det lång tid att lära upp en ersättare så för oss är det jätteviktigt att värna om vår personal, säger han. 

Flourish hjälper Else att leda agilt

Fokuset på personalen var också anledningen till att Else började använda Flourish för snart två år sedan. Att kunna följa måendet i teamet med statistik och databaserade analyser men även att få direkt feedback från medarbetarna har varit mycket värdefullt, tycker Stefan Bertling. Möjligheten att lämna anonyma kommentarer har används flitigt.  – Det har varit bra att kunna följa en mätare som visar hur folk mår men också få veta mer om vad folk tänker – att få kommentarer som jag inte får öga mot öga. Det kan vara lättare att ta upp obekväma saker anonymt. Sedan har det flera gånger slutat med att kollegan har ringt upp mig direkt för att ta ett samtal om det men jag tror att möjligheten att lämna anonyma kommentarerna har varit viktigt för att sänka garden och starta dialogen, säger Stefan Bertling.  Kommentarerna har handlat om jobbrelaterade saker men mycket har även rört problem i privatlivet.  – Mycket av det vi får in via verktyget handlar om privatlivet men även det påverkar så klart arbetssituationen. Att må bra är avgörande för att vara produktiv, säger Stefan Bertling.  Den direkta feedbacken har förenklat ett snabbt agerande och ett mer agilt ledarskap, tycker han. – Det är viktigt att snabbt kunna agera och göra någonting åt problemen direkt när de uppstår. Det gagnar varken medarbetarna själva eller företaget om människor går runt och mår dåligt, konstaterar han.

Engagerade team är en förutsättning för kundfokus

Att fokusera på varje kunds unika behov och ta fram lösningar som matchar dessa är en viktig del av Elses verksamhet. För att nå dit krävs engagerade medarbetare som hellre ställer en extra fråga än tar den snabbaste vägen. 

– Effektivitet för mig handlar om att ta reda på vad som ska göras och göra rätt direkt. Det är viktigare än att det går snabbt. Alla våra system är verksamhetskritiska. Bland våra kunder finns en underleverantör till Volvo Cars, om det blir problem där kan inte Volvo bygga bilar. Vi sorterar köttprodukter med robotar åt tre stora livsmedelskedjor i Skandinavien, strular systemen där finns det inga köttprodukter i affärerna dagen efter. Att ta reda på vad kunden behöver och vad de förväntar sig är avgörande för oss. En engagerad medarbetare är någon som inte bara gör det man måste utan lite till, och även agerar när man ser att något börjar gå snett, säger Stefan Bertling. 

Delaktighet skapar engagemang

Men hur skapar man engagemang på arbetsplatsen? En viktig del är att göra medarbetarna delaktiga i arbetet, tror Stefan Bertling. 

– Det handlar om att informera om vad som händer i företaget men också om att berätta när det går bra, eller när vi får beröm från en kund, inte bara klaga när det går dåligt, säger Stefan Bertling.

Att ta ta pulsen på företaget genom Flourish och gå igenom mätningarna på månadsmötena har varit ett bra verktyg för att hålla medarbetarna uppdaterade om läget men också visa att deras input är viktig och tas på allvar.

Resan fortsätter

Många företag har haft en tuff tid under corona-pandemin, med sjunkande orderingångar och varsel på personalsidan. För Else är utmaningen den motsatta.  – Vi har haft väldigt mycket att göra så för oss har utmaningen varit att inte jobba för mycket, säger Stefan Bertling.  Företaget har redan i år anställt fyra nya medarbetare och fler väntas till hösten. Att fortsätta skapa en arbetsplats med engagerade medarbetare som trivs och vill stanna kvar är en av Stefan Bertlings viktigaste fokus även framåt. 

Läs också hur Flourish hjälpte Katarina Garnolf på Halmstads kommun

vill du veta mer om Flourish?

Boosta engagemang
& ledarskap i ditt team

KUNDPORTRÄTT:

Inspireras av visionära ledare:

Vanliga utmaningar som våra kunder berättat om

Figur man lila tröja brunt hår

”Den årliga medarbetarundersökningen är bara en ögonblicksbild, vi måste mäta löpande”

Figur team leader kvinna

”Det är jättesvårt att få fart på förbättringsarbetet efter den årliga mätningen, som chef behöver jag systemstöd eller mer hjälp från HR”.​

Figur kvinna mörkt hår

”Vi på HR hinner inte följa upp handlingsplaner kopplade till medarbetarenkäten. Ibland har de inte blivit genomförda alls”​

Figur man lila tröja mörkt hår skägg

”Som chef för ett team vill jag kunna skicka ut egna pulsmätningar och följa teamets utveckling på egen hand"

Figur team leader man

”Ledningen kräver att vi på HR förvandlar åsikter till beteeendeförändringar som sedan syns i mätbara affärsmål”

Figur kvinna mörkt hår

”Mina medarbetare tycker emejl-enkäter är tråkigt, jag vill visa upp något nytt”

Figur kvinna

”Traditionell medarbetarundersökning skapar en offermentalitet, som att det är någon annan fel alltid”

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Läs mer om cookies och GDPR