Det är snart 35 år sedan Elses vd Stefan Bertling gav sig in i automationsbranschen. Sedan dess har teknikutvecklingen gått rekordsnabbt och efterfrågan spridit sig till allt fler sektorer.
– På den tiden var det framför allt bilindustrin som automatiserades med exempelvis självkörande truckar. I dag kan vi se hur allt fler verksamheter gör samma resa för att effektivisera sin verksamhet, säger han.
E-handelsbolag tillhör några av de nya uppstickarna där automatiseringen nu går snabbt men även inom övrig handel, lager och grossistföretag ökar efterfrågan på IT-lösningar som effektiviserar verksamheten och ökar leveranskvalitén.
– Genom exempelvis automatiserade plocksystem inom handeln kan företag säkerställa en hög kvalitet i leveransen till kunderna med mindre bemanning, vilket är värdefullt speciellt under kvällar, nätter och helger säger Stefan Bertling.
Flera företag har vänt sig till Else för att hitta kundanpassade lösningar på sina behov och det en gång lilla IT-bolaget har växt stadigt sedan starten och har i dag 35 anställda och kontor i både Göteborg, Trollhättan och i danska Vejle.
Resan mot framgång
Else startade 2001 av Stefan Bertling och sex kollegor. Då låg fokuset på stora kunder inom produktionsindustrin och som ett litet nystartat företag var det till en början utmanande att få snurr på verksamheten.
– Vi hade massa personliga erfarenheter men det var väldigt svårt att få den där första referensen för det nya okända företaget, berättar Stefan Bertling när han blickar tillbaka.
Medarbetarfokus driver företaget framåt
Efter att de första uppdragen började rulla in gick det snabbt och i dag är Else ett välkänt namn på marknaden för IT-lösningar för produktion och logistik. Efter 20 år i branschen kan Stefan Bertling tydligt se vad som har varit viktigt för att nå framgång.
– Else är ingenting utan sina referenser och sin personal, konstaterar han.
Att personalen är det som driver företagets framgångar återkommer han till flera gånger.
– Vår personal är jätteviktig för oss. Kunskapen är ganska unik inom det området vi arbetar, och vi har byggt upp en stor kunskap hos vår personal. När någon slutar tar det lång tid att lära upp en ersättare så för oss är det jätteviktigt att värna om vår personal, säger han.
Flourish hjälper Else att leda agilt
Engagerade team är en förutsättning för kundfokus
Att fokusera på varje kunds unika behov och ta fram lösningar som matchar dessa är en viktig del av Elses verksamhet. För att nå dit krävs engagerade medarbetare som hellre ställer en extra fråga än tar den snabbaste vägen.
– Effektivitet för mig handlar om att ta reda på vad som ska göras och göra rätt direkt. Det är viktigare än att det går snabbt. Alla våra system är verksamhetskritiska. Bland våra kunder finns en underleverantör till Volvo Cars, om det blir problem där kan inte Volvo bygga bilar. Vi sorterar köttprodukter med robotar åt tre stora livsmedelskedjor i Skandinavien, strular systemen där finns det inga köttprodukter i affärerna dagen efter. Att ta reda på vad kunden behöver och vad de förväntar sig är avgörande för oss. En engagerad medarbetare är någon som inte bara gör det man måste utan lite till, och även agerar när man ser att något börjar gå snett, säger Stefan Bertling.
Delaktighet skapar engagemang
Men hur skapar man engagemang på arbetsplatsen? En viktig del är att göra medarbetarna delaktiga i arbetet, tror Stefan Bertling.
– Det handlar om att informera om vad som händer i företaget men också om att berätta när det går bra, eller när vi får beröm från en kund, inte bara klaga när det går dåligt, säger Stefan Bertling.
Att ta ta pulsen på företaget genom Flourish och gå igenom mätningarna på månadsmötena har varit ett bra verktyg för att hålla medarbetarna uppdaterade om läget men också visa att deras input är viktig och tas på allvar.
Resan fortsätter
Läs också hur Flourish hjälpte Katarina Garnolf på Halmstads kommun