flourish ledarskap och engagemang kundcase

KUNDCASE:

Medarbetarberöm bygger gemenskap på ICA Maxi Kungälv

Dela på Facebook »
Dela på Linkedin »
ICA Maxi Kungälv skylt

På ICA Maxi i Kungälv används Flourish som ett verktyg för att stärka arbetsmiljön. Särskilt framgångsrika har butiken varit med berömfunktionen.

– Det har blivit ett sätt för medarbetare att lyfta varandra i vardagen och främja trivsel, motivation och samarbete, säger Nadja Nordén.

– Vi måste ha medarbetarna med oss för att bli en attraktiv butik. Det är våra medarbetare som avgör vår framgång, säger Nadja Nordén, Medarbetarutvecklingschef i butiken. 

Ett sätt att främja arbetsmiljön har varit att införa ett internt system där medarbetare kan ge varandra beröm, digitalt via appen Flourish. Under fjolåret skickades 3 500 beröm, i mars månad 484 stycken. ”Härligt samarbete”, ”Du bidrar till mitt välmående varje dag” och ” Grymt kört med drycken!! Kul att ha med dig idag”, är exempel på beröm som väckt glädje, både för den som skickar och den som tar emot meddelandet. 

Citationstecken

– Man blir glad när man får beröm och i vår bransch är den här möjligheten, att skicka beröm digitalt, extra viktig. Vi har öppet 06-23 så alla medarbetarna som jobbar under en dag träffar inte varandra.

Det här är ett sätt att sprida uppskattning även när man inte ses fysiskt – till exempel genom att skicka några fina ord till en kollega som jobbat kväll och gjort det väldigt fint när man kommer på morgonen.

Medarbetarutvecklingschef Nadja Nordén jobbar med medarbetarberöm
Team ICA Maxi Kungälv

Gott rykte lockar unga

Förutom möjligheten att ge beröm satsar butiken mycket på sociala aktiviteter, i och utanför arbetstid, som att bjuda alla medarbetare på lunch, laga mat tillsammans, binda blombuketter, ordna tävlingar eller fotbollscuper. Snart är det dags för ett stort gäng från butiken att springa Göteborgsvarvet tillsammans. Satsningarna har fått goda resultat.

– Vi var nyss på en stor jobbmässa för ungdomar här i Kungälv och upplevde ett väldigt stort intresse för oss som arbetsgivare. Vi har fått ett rykte i staden som gör att många unga söker sig hit för gemenskapen och för att vi är en bra arbetsplats, berättar Nadja.

Team ICA Maxi Kungälv

Levande värderingar

Gemenskap är en av butikens värderingar och för Nadja och hennes kollegor i Kungälv har det varit viktigt att värderingarna inte bara är fina ord på ett papper, utan får liv i praktiken. De andra värderingarna är Engagemang och Välmående – alla syftar till att skapa en god arbetsmiljö och få medarbetare som trivs och som vill vara med och bidra. 

– Vår personal är ett av våra främsta konkurrensmedel. När personalen trivs speglas det i hela butiken genom en härlig stämning och ett fantastiskt kundbemötande, säger Nadja Nordén. 

Hög personalomsättning är en stor utmaning i branschen och Nadja konstaterar att medarbetare som trivs också ofta stannar längre.

Möjlighet att lämna förbättringsförslag

Butiken jobbar även mycket med att få medarbetarna engagerade i förbättringsarbetet och personalen uppmanas att lämna förbättringsförslag.

– Det har kommit in förslag på allt från olika gruppaktiviteter vi ska satsa på framöver, till önskemål om att vi behöver fler plockvagnar i butiken och ett paraplyställ till omklädningsrummet. Det kan vara allt möjligt, stort som smått, säger Nadja. 

Det ambitiösa arbetet för medarbetarnas arbetsmiljö har resulterat i ett skyhögt Flourish-score gällande arbetsmiljö och engagemang. Nadja Nordén konstaterar att utan sina engagerade medarbetare hade de inte varit den välmående butik de är idag. 

– Vi är varandras arbetsmiljö och våra medarbetare är helt avgörande för vår framgång, säger hon.

Klicka på knappen nedanför för att ta reda på mer om vår berömfunktion.

vill du veta mer om Flourish?

Boosta engagemang
& ledarskap i ditt team

flourish ledarskap och engagemang

KUNDPORTRÄTT:

Inspireras av visionära ledare:

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Läs mer om cookies och GDPR