I samband med Corona och energikris, när dagligvaruhandeln utmanades som mest då valde ICA Maxi Bromölla att investera i något bestående – sina medarbetare. Genom Flourish har butiken skapat en miljö där feedback och dialog spelar en avgörande roll.
En ny väg framåt
Det hela började med ett enkelt men viktigt beslut: att lyssna mer på personalen. “Vi hade tidigare jobbat med traditionella medarbetarundersökningar,” säger Staffan, butikschef på ICA Maxi Bromölla. “Men vi insåg att det ofta resulterade i åtgärder som var mer reaktiva än proaktiva. Vi var redo för en lösning som var modernare och mer anpassad till vår digitala tidsålder.” Valet föll på Flourish, ett verktyg som snabbt blev ett nav i butikens förbättringsarbete.
Medarbetarna ställs inför utmaningar
Sedan arbetet med Flourish inleddes har medarbetarna visat stort engagemang genom att aktivt bidra med sina tankar och förbättringsförslag men följden av detta har också resulterat i en förväntan på snabba resultat. ”Jag tror att våra medarbetare känner sig alltmer delaktiga och ser vilka möjligheter de har att komma med förbättringar. Denna delaktighet har skapat en positiv atmosfär och vi har gjort många framsteg. Så det vi jobbar med nu är att säkerställa att medarbetarna förstår att detta är en pågående process som kan ta lite tid”, förklarar Staffan.
Mätbara effekter & konkreta resultat med Flourish
Enligt den senaste kundundersökningen på ICA Maxi Bromölla så har Nöjd-Kund-Index (NKI) ökat med fem punkter. Förbättringarna handlar om allt från ökad tillgänglighet och bättre bemötande från personalen. “Det är svårt att mäta vilka konkreta resultat vi har fått eftersom Flourish är en pågående process men min bedömning är det har haft en positiv inverkan på NKI. Det vi i alla fall tydligt kan se är att produktiviteten har ökat, vi har förbättrat våra arbetsrutiner och våra team jobbar bättre tillsammans,” berättar Staffan.
Försäljningschefen och ledarskapet med Flourish
Flourish har förändrat arbetssättet för butikens försäljningschefer och skapat ett ökat engagemang bland medarbetarna. Genom att främja öppen dialog inom teamen har feedbackprocessen blivit en plattform för konstruktiva diskussioner mellan chefer och medarbetare.
“Våra försäljningschefer har fått tydligare riktlinjer, vilket hjälper dem att föra en levande dialog inom ledningsgruppen och arbeta mer fokuserat,” förklarar Staffan. Eftersom medarbetarna nu är en del av det dagliga förbättringsarbetet menar han att Flourish gjort cheferna mer träffsäkra i sina åtgärder, något som i sin tur gynnar butikens långsiktiga utveckling.


Tid som sparas och tid som skapas
En av de mest påtagliga förändringarna sedan Flourish infördes är tiden som nu frigörs. Tidigare kunde det ta upp till 10 veckor att genomföra och analysera medarbetarundersökningen. “Nu är hela processen mycket snabbare och en naturlig del av vårt dagliga arbete,” säger Staffan.
Staffans metod för att lyckas
“Det handlar inte bara om att följa trender,” säger Staffan. “För att lyckas måste man förstå processen och förankra den i hela verksamheten. Ju mer vi engagerar oss, desto mer tid och energi frigörs, vilket i sin tur leder till nya förbättringar. Detta skapar en kultur av ständig utveckling, där varje medarbetares feedback spelar en avgörande roll.”

