kundcase

KUNDCASE:

Flourish stärkte teamet hos IP Australia.

Dela på facebook
Dela på Facebook »
Dela på linkedin
Dela på Linkedin »
På bilden: Catriona Bruce, IP Australia

I den här intervjun med en av Flourish första utländska kunder pratar vi med Catriona Bruce från Patent Analytics Hub på IP Australia, den australiensiska myndigheten som administrerar IP-rättigheter. Vi pratar om hur hon hittade Flourish och arbetar med att ge feedback samt vilka undersökningar Catriona tycker är viktigast att ge teamet. Catriona diskuterar den första undersökningen teamet gjorde och resultaten den levererade och delar med sig av sina tankar om att använda Flourish.

Flourish pratbubbla logga

Hur länge har du använt Flourish och hur hittade du Flourish? 

– Vi hade en demo av Flourish i april, så ungefär 6 månader. Jag hittade Flourish genom Microsoft Teams där jag sökte efter en app med söktermen ”teambuilding” eller något liknande och Flourish kom upp. När vi bytte till distansarbete på grund av COVID, arbetade vi intensivt med att prova olika plattformar som Teams för samarbeten och vi fortsatte att använda Flourish. 

Flourish pratbubbla logga

Hur stort är ditt team och vilka utmaningar fanns med undersökningar innan Flourish? 

– Jag leder ett litet team på cirka 8 personer, antalet varierar lite. Förr gjorde vi inte så många undersökningar och vi har provat  några olika typer av undersökningar men har inte hittat något som passar oss tidigare. När man arbetar i små team kan folk känna sig osäkra kring anonymiteten, det kan kännas som att det är svårare att hålla saker konfidentiella men Flourish har lyckats leverera en säker miljö för det. Vi har dessutom ett roterande team och personal som skiftar, så en produkt som Flourish hjälper till att stabilisera en miljö i förändring. 

Flourish pratbubbla logga

Varför ville du använda en tjänst som Flourish? Vilka förväntningar hade du innan du började använda Flourish? 

– Först och främst blev jag glad att hitta Flourish eftersom det faktiskt fungerade, det är inte alltid fallet med appar. Vi letade efter en produkt som kunde hjälpa teamet att samarbeta. Vi hade precis övergått till distansarbete här i Australien pga COVID och vi arbetade under stor press. När man arbetar med ett roterande team känner folk inte nödvändigtvis varandra, så i en stressfull miljö fungerade Flourish lite som lim som hjälpte oss att hålla ihop teamet.

Flourish pratbubbla logga

Levde Flourish upp till dina förväntningar på undersökningar? 

-Det är svårt att säga, vi har roterande personal i vårt team så det är ofta någon som börjar och slutar så det är bra att visa förväntningarna när de börjar. ”Teamwork är viktigt för oss, din åsikt är viktig för oss”. Det hjälper folk att känna sig inkluderade och att förstå att detta är viktigt för oss, vilket är bra. Därför är Flourish är nu en del av introduktionen för nya medlemmar i teamet.

Flourish pratbubbla logga

Upplever du & ditt team att Flourish har förbättrat arbetsmiljön?

– Jag tror det, även om jag inte är säker på att de skulle tänka på det så för från min synvinkel påverkar det dem minimalt dagligen. Vi använder Flourish som ett verktyg och jag kan se hur det har hjälpt mig som teamledare. Jag tror att teamet tycker att det är bra att bli tillfrågad men att det inte spelar så stor roll egentligen. Men det är ett bra verktyg för att hjälpa ledare. 

Flourish pratbubbla logga

Planerar du Flourish undersökningar tidigt, eller utifrån vad du känner just nu?

Jag brukar försöka rikta Flourish för aktuella bekymmer jag har i teamet eller eventuella problem jag tror kan dyka upp relaterat till arbetet. Jag använder Flourish som ett verktyg för att hjälpa till att upptäcka eventuella problem som kan hända. Jag vet att det är effektivt att förstärka människors positiva åsikter och det är jättebra, men jag tycker att Flourish är mer effektivt för mig som ledare att hjälpa mig hitta problem teamet upplever och försöka lösa dem. 

Flourish pratbubbla logga

Hur arbetar du med att ge feedback till teamet? 

– Det beror på deras svar. Jag tittar alltid på hela chatten så att jag kan se sammanhanget för vad de har svarat, om det är något som är svårare försöker jag alltid att vara ganska specifik och jag ser till att de vet att det är jag som svarar. Jag ser alltid till att både jag och Flourish svarar, men eftersom Flourish svarar dem direkt känner jag att jag inte också behöver svara direkt vilket är skönt för mig. 

Flourish pratbubbla logga

Hur arbetar du  med Flourish idag? 

-Vanligtvis arbetar vi efter ett mönster: Varannan måndag eftermiddag får teamet en undersökning. Eftersom vi inte använder Teams så mycket längre skickar jag ut ett mejl för att påminna teamet om att logga in, vilket fungerar bra. Följande måndag har vi möte där vi har en stående punkt om Flourish och går igenom vad som händer. Flourish identifierar inte människor vilket är bra och vi kan som grupp arbeta för att identifiera problemet. Är det något vi kan lösa det genom att arbeta tillsammans som ett team försöker vi göra det. Vi har aldrig haft något problem som varit så svårt att jag inte kunnat ta det med teamet, men om det dök upp skulle jag först diskutera det med ledarteamet.

Flourish pratbubbla logga

Teamets första undersökning med Flourish, vad handlade den om och hur blev resultaten? 

-Det var “Recovery, dive in to your teams possibiity to recover.” Teamet gav mig mycket detaljerad feedback här. Vissa människor mådde riktigt dåligt, vilket speglade att vi som team hade gått igenom en tuff tid. På den 10 gradiga skalan fick vi genomgående låga poäng på 2 och 3. Det var bekymmersamma poäng, men all feedback var till hjälp. Det var en svår tid och vi var inte perfekta, ingen var det. Men att ha Flourish som ett verktyg, det var ännu ett litet hjälpmedel. Vi mötte tekniska problem och blev samtidigt ombedda att utföra brådskande arbete relaterat till COVID så det var en utmanande situation för teamet men de klarade det mycket bra. Och Flourish hjälpte oss vid den tiden. Men jag kommer att köra den enkäten igen och se om det är skillnad nu. 

Flourish pratbubbla logga

Har du några tips för dem som vill använda Flourish? 

-Börja använda det. Gör det bara, det lönar sig. Lyssna på hjälpen du får från teamet på Flourish, de ger dig några bra råd, använd deras råd. Var inte rädd. Jag tycker att det är effektivt att fråga ut om problemområden, det är min åsikt – våga ställ känsliga frågor. 

Flourish pratbubbla logga

Vad tycker du om vår produkt? Skulle du rekommendera andra att använda Flourish?

– Jag skulle definitivt rekommendera Flourish, det fungerade för oss och jag hoppas att det kommer fram i mina svar. Det är också ett roligt verktyg att använda!

Flourish logga blått

Är du nyfiken på Flourish och på hur Flourish kan stärka ditt team?

Boka en intervju eller demo här.

Eller prova Flourish gratis i 30 dagar!

vill du veta mer om Flourish?

Boosta engagemang
& ledarskap i ditt team

KUNDPORTRÄTT:

Inspireras av visionära ledare:

Vanliga utmaningar som våra kunder berättat om

Figur man lila tröja brunt hår

”Den årliga medarbetarundersökningen är bara en ögonblicksbild, vi måste mäta löpande”

Figur team leader kvinna

”Det är jättesvårt att få fart på förbättringsarbetet efter den årliga mätningen, som chef behöver jag systemstöd eller mer hjälp från HR”.​

Figur kvinna mörkt hår

”Vi på HR hinner inte följa upp handlingsplaner kopplade till medarbetarenkäten. Ibland har de inte blivit genomförda alls”​

Figur man lila tröja mörkt hår skägg

”Som chef för ett team vill jag kunna skicka ut egna pulsmätningar och följa teamets utveckling på egen hand"

Figur team leader man

”Ledningen kräver att vi på HR förvandlar åsikter till beteeendeförändringar som sedan syns i mätbara affärsmål”

Figur kvinna mörkt hår

”Mina medarbetare tycker emejl-enkäter är tråkigt, jag vill visa upp något nytt”

Figur kvinna

”Traditionell medarbetarundersökning skapar en offermentalitet, som att det är någon annan fel alltid”

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Läs mer om cookies och GDPR