För mätbara resultat och en bättre arbetsmiljö
Enkelt, smidigt och effektivt. Det är några skäl till att Ica Supermarket i Lindome valt att använda Flourish.
– Flourish är ett jättebra sätt att hålla kontakten med alla mina medarbetare och få en
ärlig respons om hur man har det på jobbet. Genom att göra löpande undersökningar kan
vi också följa trender och få bra underlag till medarbetarsamtalen, säger handlaren Linda
Dahlin.
Medarbetare som mår bra på jobbet är helt avgörande för att arbetet i en butik ska fungera väl. Det menar Linda Dahlin, handlare på Ica Supermarket i Lindome som har ett team på cirka 30 medarbetare. Det var just fokuset på medarbetarna som för ett drygt år sedan ledde till beslutet att införa Flourish på arbetsplatsen.
– Tidigare gjorde vi större medarbetarundersökningar vartannat år. Min målsättning var att göra det varje år men det var väldigt tungrott och krävde väldigt mycket tid av både mig och mina medarbetare. Flourish är ett betydligt enklare och smidigare sätt att samla in feedback. Det sparar tid för både mig och mina medarbetare, säger Linda Dahlin.
Feedback som ger mätbara resultat
Linda och hennes team jobbar med schemalagda pulsmätningar i Flourish en gång i månaden. Då får medarbetarna tre-fyra korta frågor inom olika områden som de besvarar snabbt och enkelt på sin mobil. Resultatet ger ett bra underlag som gör det möjligt att följa utvecklingen över tid.
– Det är jättebra att få konkreta siffror som mätetal. Då kan vi följa trender över tid och se var vi behöver göra insatser – och om dessa insatser får effekt. Vi har också använt resultatet som diskussionsunderlag under våra medarbetarsamtal, säger Linda Dahlin.
Linda, som ofta är på plats i butiken dagtid på vardagar, ser också Flourish som ett bra verktyg för att hålla en tätare kontakt med de medarbetare som jobbar andra tider, som kvällar och helger.
– Det kan finnas andra utmaningar i butiken på kvällar och helger som inte jag ser lika mycket av, konstaterar hon.
Vi arbetar löpande med att anpassa och justera våra rutiner vilket undersökningarna i Flourish har bidragit till.
Anonyma svar öppnar fler dörrar
Under året som gått har fokus för Linda och hennes team i Flourish bland annat legat på områdena feedback, kollegial samverkan och psykisk ohälsa. Linda pekar på vikten av att kunna svara anonymt när frågor som kan uppfattas som känsliga tas upp.
– Att kunna lämna svar anonymt tror jag rent generellt är viktigt för att man ska våga vara ärlig. När det gäller psykisk ohälsa upplever jag att det är något man inte gärna pratar öppet om. Genom att lyfta den frågan ville vi visa att det är okej att inte alltid vara på topp på jobbet men också se om det är något som vi kan förbättra på arbetsplatsen för att våra medarbetare ska må bättre. Och även om man mår dåligt för något som hör till privatlivet är det bra att veta om det är någon i personalgruppen som har det tufft just nu. Jag skickar också med en uppmuntran att komma och prata med mig om man så önskar, säger Linda.
Stärkt teamanda med Flourish Dashboard
En annan funktion som används flitigt är Flourish Dashboard där medarbetarna ger varandra beröm och sprider positiva omdömen om varandra.
– Det är jättekul att se. Många uppskattar säkert att få uppmuntrande ord från mig men att få det från sina kollegor är kanske ännu starkare, säger Linda Dahlin.
Lindas rekommendation till andra butiker är tydlig
Jag kan absolut rekommendera att testa Flourish. Det är inte säkert att det funkar lika bra som det gjort för oss i alla organisationer men ge det sex-åtta månader för att utvärdera om det fått den önskade effekten. Jag tror mycket på vikten av att personalen känner sig sedd och att det finns ett forum för att ventilera tankar och åsikter – och där är Flourish ett väldigt bra verktyg, säger Linda.