Att skapa en bättre arbetsmiljö och stärka kommunikationen mellan ledning och medarbetare är något många verksamheter strävar efter. Hos Maxi Råå har Caroline, som är HR-chef, sett hur Flourish bidragit till att driva på den förändringen. Här delar hon med sig av sina erfarenheter.
Ett stökigt utgångsläge i en avdelning
Caroline:
”Vi hade länge hört att arbetsmiljön i en av våra avdelningar hade klar förbättringspotential. Det började för ett antal månader sedan när det flaggades för att det var stökigt och bökigt där. När resultaten från vår Flourish-undersökning kring psykisk ohälsa kom in såg vi att avdelningen stack ut – det var tydligt att något behövde göras.
Därifrån började vi jobba mer strukturerat. Vi pratade med försäljningschefen och ansvarig för avdelningen och vi bemannade för att säkerställa att det fanns tillräckligt med resurser. Nu ser vi en positiv förändring, vilket bekräftas i de senaste mätningarna.”
Att sätta ord på problemen
Caroline:
”Förut var det svårt att konkretisera vad som egentligen var problemet. Kommentarer som ’arbetsmiljön är dålig’ kom upp, men vad innebär det? Genom Flourish och samtal med medarbetarna blev det mer konkret. T.ex. påvisade medarbetarna i en avdelning att vissa kände sig favoriserade, det saknades riktlinjer och bemanningen var för låg.
En viktig insikt var också att medarbetarna på avdelningen kände att vi i ledningen såg ner på dem. Det blev en väckarklocka. Vi har jobbat hårt med att förändra den dialogen och är idag på en mycket bättre plats.”
En ny dialog i ledningen
Caroline:
”När vi började använda Flourish såg vi hur resultaten hjälpte oss att prata om arbetsmiljöfrågor på ett nytt sätt. Nu reflekterar vi i ledningen mer över frågor som: Hur påverkar våra beslut personalen? Har vi nått gränsen för vad vi kan kräva utan att det blir på bekostnad av medarbetarnas hälsa? Det är samtal vi inte hade tidigare, och det har hjälpt oss enormt.”
En ny dialog i ledningen
Caroline:
”När vi började använda Flourish såg vi hur resultaten hjälpte oss att prata om arbetsmiljöfrågor på ett nytt sätt. Nu reflekterar vi i ledningen mer över frågor som: Hur påverkar våra beslut personalen? Har vi nått gränsen för vad vi kan kräva utan att det blir på bekostnad av medarbetarnas hälsa? Det är samtal vi inte hade tidigare, och det har hjälpt oss enormt.”
Framgång med beröm och uppskattning
Caroline:
”En funktion vi verkligen gillar är möjligheten att ge beröm. Jag ser hur det skapar en positiv energi i teamen. En medarbetare som kanske inte alltid presterar bäst kan ändå bidra genom att sprida glädje och engagemang – och det märks när kollegorna uppskattar det.
Vi har också tagit med detta i våra veckobrev, och det är kul att se hur många som börjat använda funktionen. Vi funderar nu på att inleda ledningsgruppsmötet med att skicka beröm till någon i personalgruppen. Det kommer leda till att fler i organisationen börjar berömma varandra.”
Stöd för förändring
Caroline:
”Flourish har verkligen hjälpt oss att konkretisera och förstå vad vi behöver jobba med och vilka förändringar som måste ske. Det handlar inte bara om att se siffror utan att skapa dialog och driva på en vilja att agera. Flourish är snabbt och smidigt. Medarbetarna kan svara där de själva är”.
Carolines tips till andra
- Avsätt extra tid inför lansering av Flourish så att alla hinner sätta sig in i vad Flourish är och värdet det skapar.
- Fundera igenom arbetssättet ni ska ha, dvs vilka möten ska Flourish vara med på? Vilka rutiner måste till för att det ska bli lättarbetat. Här kan Flourish såklart ha tips också.
Har du någon favoritfunktion?
"Berömfunktionen. Den är supertrevlig och sprider positivitet! Jag fick oväntat beröm från en kollega och trillade nästan av stolen"

