För tre år sedan pluggade Mårten Andersson en utbildning inom personal och HR på California State University i USA.
– Jag kände att jag ville ta tillfället i akt att komma i kontakt med de stora bolagen när jag ändå befann mig på andra sidan Atlanten. Jag hörde av mig till bland annat Google och IBM och frågade om jag fick göra studiebesök på företagen. Det fick jag och då upptäckte jag bland annat att bolagen använde sig av digitala verktyg för att förbättra arbetsmiljön. Det tände en låga inom mig och när jag kom hem bestämde jag mig för att förverkliga min produktidé, säger Mårten Andersson.
När Mårten var tillbaka på svensk mark kom han i kontakt med Jonas Malmberg och Ulf Larsson på Halmstadföretaget Quicksearch, som har lång erfarenhet av kund och medarbetarundersökningar.
– Jag har följt den digitala utvecklingen inom vårt område och kände att Mårtens idé stack ut på ett mycket positivt sätt, säger Jonas Malmberg som tillsammans med Ulf Larsson blev bolaget Flourish (engelsk översättning för blomstra) första finansiärer.
Produkten är en så kallad chatbot – en digital assistent för att samla feedback.
– Man kan till exempel ha Flourish integrerad i Messenger i personalens mobiltelefoner. Chefen bestämmer själv inom vilket område medarbetaren ska få frågor och hur ofta. Det är ett bra sätt för en chef att frekvent få veta hur personalen trivs på arbetsplatsen och vad som kan göras bättre, säger Mårten.
Flourish tar hand om informationen som kommer in via Messenger eller någon annan global kommunikationsplattform och sammanställer den i ett system där sedan chefen sedan kan logga in och ta del av svaren.
– Vårt verktyg inriktar sig på en bransch som behöver ytterligare digitalisering. Istället för att genomföra en medarbetarundersökning en gång om året får chefen löpande feedback från sina medarbetare och kan snabbt vidta åtgärder. Vår förhoppning är bland annat att Flourish ska motverka fysisk och psykisk ohälsa på arbetsplatsen.
Flourish har redan lyckats sälja sin produkt till en rad stora aktörer på den svenska marknaden.
– Nu har vi även börjat bearbeta den globala marknaden. Det är en digital produkt som inte begränsas av landsgränser. Flourish har en enorm potential, säger Mårten Andersson.