Att allt fler arbetar på distans är en trend som växt sig stark redan innan coronakrisen. En utveckling som sätter press på ledare att ha bra kommunikation med sina medarbetare
Större flexibilitet efterfrågas av allt fler anställda, samtidigt som miljöskäl är en viktig faktor till att allt fler arbetsgivare öppnar upp för att jobba på distans. Nästan hälften av alla som jobbar på företag med fler än tio anställda jobbar hemifrån någon eller några dagar i veckan. Detta innebär även utmaningar för chefer och arbetsledare, något som flera nya bolag inom så kallat HR-tech (teknik inom human resources) varit snabba på att försöka lösa.
När Mårten Andersson får några år sedan studerade i Kalifornien fick han chans att göra studiebesök på några av de stora techbolagen, som Amazon, Google och IBM, och se hur de jobbar med digitala hjälpmedel för att förbättra arbetsmiljön.
När Mårten Andersson får några år sedan studerade i Kalifornien fick han chans att göra studiebesök på några av de stora techbolagen, som Amazon, Google och IBM, och se hur de jobbar med digitala hjälpmedel för att förbättra arbetsmiljön.
– Jag såg snabbt att de gör det på ett sätt vi inte gör i Sverige ännu. Här gör företag ofta en större medarbetarundersökning kanske en eller ett par gånger om året. Men de är ofta lite för långsamma för att man ska kunna agera på dem. Det händer mycket på ett år, säger Mårten Andersson.
Han pitchade sin idé för en investerare som gjorde tummen upp. Målsättningen var att bryta ner den vanliga medarbetarenkäten och göra den mer löpande. Men hur?