”Almi har varit oerhört viktiga för oss under hela vår tillväxtresa, och under riktigt utmanande perioder har de faktiskt varit helt avgörande för företagets fortsatta utveckling”, säger Mårten Andersson, grundare och vd av företaget Flourish. Almis rådgivare beskriver han som fantastiska och med en förmåga att sätta ljuset på viktiga delar av verksamheten genom företagets alla faser. ”Det är lätt att man som entreprenör går all-in på själva affären och lägger för lite kraft och tid på att andra delar måste hänga med i samma takt för att skapa stabilitet. Det gäller inte minst den ekonomiska biten”, säger han.
Flourish erbjuder ett digitalt verktyg som ger företag möjlighet att ta pulsen på verksamheten i realtid. Traditionellt sett genomför de flesta företag en årlig medarbetarundersökning, men de allra flesta medarbetare vill vara mer delaktiga än så. De vill vara med och driva förändring som bidrar till förbättring, och den drivkraften är viktig att både ta hand om och dra nytta av. Genom Flourish kan en teamchef genomföra en automatisk och anonym feedbackinsamling, via chatt på exempelvis Microsoft Teams, närhelst ett behov dyker upp. Ofta handlar det om ett par snabba frågestunder i månaden där chefen får löpande feedback från sina medarbetare och snabbt kan genomföra åtgärder om det är något som inte fungerar som det ska.
”Det är ett bra sätt att få medarbetarna att känna sig involverade och lyssnade på. Ett mer nära samarbete som skapar engagemang och trivsel i teamet, även om man kanske inte möts fysiskt varje dag”, säger Mårten.
Almi skapar värde i ett företags alla faser
Idén till programvaran fick Mårten när han gjorde studiebesök på Amazon, Google och Microsoft i USA, och såg hur digitala verktyg flitigt användes inom HR. Väl hemma igen kom han i kontakt med Ulf Larsson och Jonas Malmberg på Halmstadföretaget Quicksearch, veteraner på att hjälpa företag att inhämta sina medarbetares synpunkter.
”Flourish är en mix av mina idéer och deras erfarenhet, och allt startade med ett gemensamt projekt. Även i denna fas fick vi mycket hjälp av Almi i form av rådgivning och finansiering. Det stödet i kombination med eget hårt arbete skapade förutsättningarna för Flourish att stå på egna ben. Det var också vid denna tidpunkt som det knoppades av från Quicksearch”, säger han.
Sedan dess har företaget nått ett fint genomslag på marknaden och idag har man en trogen kundstock bland både internationella, nationella och lokala företag. ”Det har varit en resa, och även man kanske utifrån sett tycker att vår tillväxt har varit snabb, så hade jag velat att den skulle gått ännu snabbare”.
Mårten rekommenderar alla små och medelstora företag att nyttja Almis kompetens. ”Jag skulle säga att det gäller i ett företags alla faser – från affärsidén där man kan söka Almis innovationsstöd till rådgivning och kostnadsfria utbildningar under vägen och finansiering vid en tänkt tillväxt. För oss på Flourish har Almi varit ovärderliga”.