Allt fler företag väljer att jobba agilt. En agil medarbetarundersökning ger dig som chef ett viktigt verktyg för att lyckas. Bjud in medarbetarna att vara med i förbättringsarbetet – och ge organisationen förutsättningar att göra rätt insatser, i rätt tid.
Det började i IT-branschen på tidigt 2000-tal. I dag har det agila arbetssättet spritids till allt fler branscher. Och det är lätt att förstå. I en mer snabbrörlig omvärld ökar behovet att snabbt kunna förändra och anpassa sig till ändrade förutsättningar och krav. Att arbeta agilt är enligt många både en överlevnadsfråga och ett framgångsrecept i vårt moderna samhälle.
Men vad har agilt arbetssätt med HR att göra?
En hel del. Det agila arbetssättet sprider sig inte bara till nya branscher utan även helt nya områden, som personalvård och företagsutveckling, vilket är helt naturligt. Vilket företag vill inte vara snabbfotade och arbeta kundfokuserat och samtidigt skapa motiverade medarbetare som utvecklas i sitt arbete?
I boken ”det agila företaget” beskriver författarna Lennart Francke och Göran Nilsson det agila ledarskapet så här:
- I ett agilt företag fungerar horisontell styrning bäst. Den utgår främst från kundernas krav, till skillnad från den vertikala styrningen som bestäms av ekonomiska riktlinjer uppifrån.
- I agil styrning behövs engagerade medarbetare som upplever att de kan vara med och bestämma, som har roligt och som vill ha dialog och delaktighet.
- För att ett företag ska kunna drivas agilt behöver det finnas förtroende mellan människorna i organisationen. Förtroende skapar ofta lojalitet och därav blir medarbetarna mer benägna att stanna kvar hos den arbetsgivare som ger förtroende.
Agil medarbetarundersökning, vad är det då?
Vi på Flourish har skapat en ny form av feedbacklösning, en agil medarbetarundersökning. Den utgår till stor del från det som Francke & Nilsson beskriver.
- När ett företag samlar feedback genom Flourish bjuds medarbetarna in att vara med och bestämma och komma med förslag. Det skapar motivation och delaktighet – och hjälper er att fokusera på rätt saker.
- Flourish bygger på öppenhet och förtroende mellan medarbetare och chef, ett arbetssätt som leder till lojalitet.
- Genom Flourish kan du som chef hålla en kontinuerlig kontakt med medarbetarna för att ge organisationen förutsättningar att tidigt upptäcka problem och snabbt kunna agera på dem.
Mårten Andersson, VD Flourish