”Det traditionella ledarskapet som vi har känt det måste förändras”
– Marcus Tannerfalk
Gruppchef inom Automation & Digital på Tetra Pak
I dag finns det digitala lösningar som gör att mjölken du häller i ditt morgonkaffe kan spåras hela vägen från ko till kylskåp, eller att man på fabriken där mjölken paketeras minimerar sitt avfall så långt det går.
På Tetra Pak i Lund är det Marcus Tannerfalk, gruppchef inom Automation och Digital, och hans team om sju produktägare som ligger bakom en rad innovativa digitala lösningar. Som chef har han jobbat aktivt för att bygga en grupp med fullt förtroende för varandra och sina leveranser – med tillit och glädje som ledord.
Innovation & nyskapande
För Marcus Tannerfalks del gick vägen dit via segelbåtar. Men ska vi backa bandet lite mer än så, så hamnar vi hos en villrådig blivande student som aldrig riktigt vetat vad han ville göra. Lösningen blev en utbildning till utvecklingsingenjör – man lär sig lite om mycket.
– Vi fick lära oss alla traditionella ingenjörsämnen men med inriktning på innovation och nyskapande, vilket passade mig bra, berättar Marcus Tannerfalk.
Examensjobbet tillsammans med en vän blev till ett företag – som gjorde grundstötningssensorer för segelbåtar. En väldigt nischad marknad.
– Den produkten lever och finns fortfarande, men blev inte så stor och framgångsrik som vi hade hoppats på, säger Marcus Tannerfalk.
Lättrörligt och lyssnande företagande
Från de fem år han drev bolaget fick han med sig både en gedigen skolning i företagande, och minst två viktiga lärdomar:
– Det ena är att man måste vara extremt lättrörlig. Man måste vara adaptiv för de förändringar som sker på marknaden och de behov som kommer från kunden. Vilket är kopplat till det andra: du måste lyssna på dina kunder, vara jättenära dem och förstå deras behov, säger Marcus Tannerfalk.
Inte mindre än två gånger fick bolaget göra kraftiga förändringar i affärsmodell och produkt – för att världsekonomin förändrades. På ett mer personligt plan gick han något ödmjukad ur upplevelsen.
– Jag lärde mig mycket om mig själv. Ska jag vara ärlig så trodde jag lite att jag var stöpt i den perfekta formen – driven med rätt kunskaper. Hade vi varit 15 stycken som mig så hade det bara varit att köra. Det var en hård insikt som tog mig ett par år att få, att jag och min kompis som jag drev bolaget med faktiskt kompletterade varandra, att det var bra att han inte är som jag, säger Marcus Tannerfalk.
Agilt ledarskap i framväxt
Tillit på arbetsplatsen är nyckeln till framgångsrika team
Oavsett arbetsgivare finns en röd tråd – att sträva mot tillit. Mellan medarbetare, chefer men även kunder.
– När man har en organisation som gått igenom hela den här resan, så att man har tillit från alla håll och kanter, då är det ganska kraftfullt. Det är det jag jobbar mest med. Har man inte det så blir man demotiverad och levererar mindre värde och sannolikt med sämre kvalité, och ser sig kanske om efter ett annat jobb. Dessa saker påverkar även hur vi uppfattas av vår kund.
Hur får man motiverade medarbetare?
– Genom att skapa tillit och glädje. Och hur gör man det? Att man som individ känner att man bidrar är superviktigt. Att ens röst blir hörd och att saker och ting händer kring det man säger.
Radikal transparens bygger välmående på jobbet
Marcus Tannerfalk tror på radikal transparens – man ska i princip kunna säga vad som helst.
– Jag som chef säger till mina medarbetare att ´det är viktigare för mig att ta hand om dig än om företaget´. Det är inte sant på ett sätt, men tar jag hand om dem så gör de väl för företaget. Att jag sätter deras välmående och motivation före företaget har i långa loppet mer positiva effekter för företaget än om jag skulle prioritera företagets utkomster. Vi har kommit så långt att medarbetarna kan prata om sina karriärer bortom det företag man jobbar på just nu.
Datadrivet ledarskap på distans
En tredjedel av Marcus Tannerfalks team befinner sig på andra platser än i Lund, bland annat i Italien. Då är möjligheterna att träffas begränsade, även när det inte pågår en pandemi. Då passar digitala verktyg bra – särskilt för en chef som tror på datadriven utveckling.
– Utan data är du bara en person med en åsikt. Då får man försöka kvantifiera även de mjuka delarna, säger Marcus Tannerfalk som hittade lösningen för sitt team med Flourish.
”
Utan data är du bara en person med en åsikt
Pulsmätning och agerbar feedback
Marcus Tannerfalk
Ålder: 40 år
Bor: Malmö
Familj: Fästmö och två söner
Gör: Det mesta jag kan av livet
Bakgrund: Entreprenör och DJ
Min senaste aha-upplevelse på jobbet: Transparens, tillit och likriktighet kan betyda väldigt olika saker för olika individer.