Ett ord med vår grundare och VD

Mårten Andersson

Mårten Andersson är Flourish grundare och VD och har varit med sedan allting började. Idén bakom Flourish fick han under sina utlandsstudier i USA. Vad är affärsidén bakom Flourish? Hur uppkom idén? Mårten berättar historien bakom Flourish.

 

Så började det

 

Alltihop började när Mårten läste affärsutveckling på California State University i Sacramento. Där kom han i kontakt med den amerikanska företagskulturen som skiljer sig från företagskulturen i Sverige. Dessutom skiljer sig arbetsmetoderna i HR mellan Sverige och USA. I Sverige ligger fokus på mjuka värden och magkänsla, medan det i USA, finns ett fokus på affärsvärde. Amerikanska företag mäter både prestation och hälsa. God personalhälsa leader trots allt till produktivitet, som i sin tur leder till lönsamhet. Amerikanerna är övertygade om att det mesta är mätbart, vilket är någoting Mårten lärde sig under sina besök hos företag i San Francisco-området.

– I Sverige knyter vi näven i fickan, säger Mårten.

Mårten är övertygad att Flourish kommer göra det enklare för anställda att dela med sig av sina åsikter. Fler människor kommer våga öppna upp när de inser att dem kan chatta anonymt med Flourish.

Affärsidén

Flourish syfte är att stötta chefer och teamleaders i deras ledarskap. Det görs genom automatiserad kommunikation och insamling av konkreta feedback från medarbetarna. Dessutom ska Flourish kunna bistå med verkningsfulla aktiviteter som kan förbättra arbetsmiljön. Med hjälp av den data från Flourish kan man förbättra arbetsmiljön och skapa en attraktivare arbetsplats.

Tanken med Flourish är den blir en förlängd arm för både chefer och HR.  Ibland kan det vara svårt att nå ut till sina anställda, men med vår hjälp kan du klara av det! Det kan också vara svårt för chefer att ha regelbunden uppföljning med alla sina anställda. Låt säga att du har bemanningspersonal som hoppar in korta arbetspass. De kommer in på jobbet, gör sina timmar och åker hem. I det fallet blir Flourish en förlängd arm som låter dig hålla kontakten med dina anställda.

Chattboten

Flourish chattbot är utvecklad för att kunna föra en artig dialog. Den skapar trygghet för både chefer och anställda. Den uppmuntrar personalen att ge förbättringsförslag. Dessutom kan chattboten fråga om samarbetet på arbetsplatsen utan att det låter framtvingat som i ett mötesrum med chefen.  Det är värdet med Flourish.

Den största utmaningen är att få språket att låta naturligt. Det är någonting vi jobbar på och som kommer bli bättre i framtiden. Dialogen ska flyta på och ska aldrig hindra användarna från att kunna kommunicera snabbt och enkelt. Det finns fördelar med att använda en chattbot för kommunikation. Det är mer fokus på användarens input och mindre på den andra personens, eller i det här fallet robotens, reaktioner.

Nöjda kunder

Flourish växer stadigt och lockar nya kunder varje månad. Det är viktig att hålla dessa kunder nöjda och trogna. Det är därför Flourish jobbar med kundnöjdhet som garanterar en bra produkt.

 – Vi kommunicerar nära kunderna, förklarar Mårten.

Mårten har uppföljningsmöten med alla nya kunder. Han tar till sig deras åsikter för att utveckla en ännu bättre product. Om någon är missnöjd, följer han upp det och rättar till det. Om någon är nöjd tar han till sig det i produktutvecklingen. Flourish har kundservice via mejl, FAQ och videoguider. Det ska vara lätt för kunderna att få hjälpen de behöver.

Framtiden

Företagets framtid ser lovande ut. Om fem år har Flourish ett team på trettio personer som brinner för att göra svenska och internationella arbetsplatser välkomnande, utvecklande och inkluderande. En plats dit människor vill komma för att utvecklas.

– Vi kommer sitta i moderna lokaler med nytänkande och tekniskt kunnig personal av olika ålder, kön och ursprung. Det är då vi kan bygga den bästa produkten som tillgodoser olika behov hos olika människor, avslutar Mårten.

 

Av: Jens Persson

fristil

fristil

Vill du veta mer om Flourish?
Fyll i namn och e-post, så svarar jag oftast samma dag.

Fler inlägg du kan vara intresserad av

Vanliga utmaningar som våra kunder berättat om

Figur man lila tröja brunt hår

”Den årliga medarbetarundersökningen är bara en ögonblicksbild, vi måste mäta löpande”

Figur team leader kvinna

”Det är jättesvårt att få fart på förbättringsarbetet efter den årliga mätningen, som chef behöver jag systemstöd eller mer hjälp från HR”.​

Figur kvinna mörkt hår

”Vi på HR hinner inte följa upp handlingsplaner kopplade till medarbetarenkäten. Ibland har de inte blivit genomförda alls”​

Figur man lila tröja mörkt hår skägg

”Som chef för ett team vill jag kunna skicka ut egna pulsmätningar och följa teamets utveckling på egen hand"

Figur team leader man

”Ledningen kräver att vi på HR förvandlar åsikter till beteeendeförändringar som sedan syns i mätbara affärsmål”

Figur kvinna mörkt hår

”Mina medarbetare tycker emejl-enkäter är tråkigt, jag vill visa upp något nytt”

Figur kvinna

”Traditionell medarbetarundersökning skapar en offermentalitet, som att det är någon annan fel alltid”

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Läs mer om cookies och GDPR