Distansledarskap genom Flourish

Storesupport

Maria Leak är konsultchef på Storesupport – ett företag med huvudkontor i Stockholm och med kontor i både Göteborg och Malmö. Koncernen startades år 2000 och har runt 1500 medarbetare. De erbjuder tjänster inom detaljhandelssektorn där deras konsulter jobbar för att göra detaljhandelsbranschen effektivare och lönsammare. Många av konsulterna jobbar i matvarubutiker på heltid eller deltid.

Hur använder ni er av Flourish?
– Det blir lättare för oss att ha daglig kontakt med våra konsulter. En regelbunden uppföljning som annars är svår med tanke på att våra konsultera jobbar på många olika arbetsplatser.

Har ni sett förändringar i konsulternas arbetsmiljö, tack vare Flourish?
– Vi har aldrig tidigare kunnat erbjuda ett anonymt forum för våra konsultera, där de kan tala fritt och öppenhjärtat om vad det upplever på sina arbetsplatser. Dessutom kan jag besvara konsulterna utan att veta vem som har skrivit vad. Jag tror att det får konsulterna att känna sig tryggare och mer sedda.

Har dina anställda blivit mer initiativtagande på grund av Flourish?
– I nuläget utvärderar vi detta, men jag tror att Flourish ökar förståelsen mellan chefer och anställda. Det blir lättare för de anställda att göra skillnad på sina arbetsplatser.

Hur förenklar Flourish ditt jobb?
– Jag har många anställda och genom Flourish kan jag enkelt nå ut till alla. Det är svårt för mig att hinna med uppföljning med varje anställd varje vecka. Det hjälper mig och jag glömmer inte bort någon. Alla får möjligheten, även de som jobbar extra och inte bara de som jobbar heltid.

Vilka tips har du för de som vill använda Flourish?
– Att man funderar på hur man ska använda det i praktiken och hur man ska förverkliga de förbättringsförslag som kommer in och sedan sätta det i rutin. Avsätt tid för att jobba med det som framkommer från feedbacken.

Vad tycker du om chattbotten?
– Den är modern och enkel. Lätt att förstå.

Rekommenderar du andra att använda Flourish?
– Jag skulle rekommendera den till alla bemanningsföretag. Där kan man inte ha daglig direktkontakt på samma sätt som på en arbetsplats med ett fast kontor för alla anställda. Vissa arbetsgivare skickar ut en medarbetarundersökning på papper till alla anställda någon gång per år. Det är inte tillräckligt för att bygga förtroende hos sina anställda, det behövs något mer. Det är därför vi använder Flourish!

Mårten Andersson

Mårten Andersson

Vill du veta mer om Flourish?
Fyll i namn och e-post, så svarar jag oftast samma dag.

Fler inlägg du kan vara intresserad av

Vanliga utmaningar som våra kunder berättat om

Figur man lila tröja brunt hår

”Den årliga medarbetarundersökningen är bara en ögonblicksbild, vi måste mäta löpande”

Figur team leader kvinna

”Det är jättesvårt att få fart på förbättringsarbetet efter den årliga mätningen, som chef behöver jag systemstöd eller mer hjälp från HR”.​

Figur kvinna mörkt hår

”Vi på HR hinner inte följa upp handlingsplaner kopplade till medarbetarenkäten. Ibland har de inte blivit genomförda alls”​

Figur man lila tröja mörkt hår skägg

”Som chef för ett team vill jag kunna skicka ut egna pulsmätningar och följa teamets utveckling på egen hand"

Figur team leader man

”Ledningen kräver att vi på HR förvandlar åsikter till beteeendeförändringar som sedan syns i mätbara affärsmål”

Figur kvinna mörkt hår

”Mina medarbetare tycker emejl-enkäter är tråkigt, jag vill visa upp något nytt”

Figur kvinna

”Traditionell medarbetarundersökning skapar en offermentalitet, som att det är någon annan fel alltid”

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen på vår webbplats. Läs mer om cookies och GDPR